Geschiedenis

Het is 1996 als Merijn van Zaal opmerkt dat transport handiger en efficiënter kan. "Het is nu heel normaal dat kwekers hun producten verkopen via verschillende veilingen, maar destijds niet. Ik zag dat veel kwekers hun bloemen en planten alleen verhandelden via de veiling in de buurt. En als zij hun handel wel elders wilden veilen, hadden zij voor elke veiling een ander transportbedrijf nodig. Ik dacht: dat kan handiger. Eén transportbedrijf dat naar alle veilingen rijdt", vertelt Merijn. 

Daarnaast rijdt hij, naast zijn werk bij zijn vaders bedrijf, in het weekend voor een kweker met kwekerijen in Aalsmeer en Venlo. "Die kweker wilde frequenter gaan rijden tussen Aalsmeer en Venlo, maar had niet genoeg handel", legt Merijn uit. Daarom bedenkt hij een oplossing: hij kijkt waar er vraag naar is op de veiling in Venlo en vervolgens welke kwekers in Aalsmeer dit kunnen aanbieden. Zo ontstaat Van Zaal Transport, dat op 19 januari 1996 officieel wordt opgericht door Merijn en Natasja van Zaal. De eerste vrachtwagen wordt aangeschaft en een loods bij Kwekerij Hedera Plant in De Kwakel wordt de officiële uitvalbasis van het bedrijf.

Van loods naar kantoorpand
Maar hoewel het stel Van Zaal Transport opricht, blijven zij beiden eerst nog voor het bedrijf van hun ouders werken. Oud-klasgenoot Marc Smit wordt de eerste werknemer. Marc plant en rijdt de eerste ritten voor het gloednieuwe transportbedrijf. Maar al na drie maanden wordt het zo druk, dat Merijn een extra wagen aanschaft en bij zijn eigen bedrijf gaat werken. "Eerst alleen in de avonden en het weekend, maar al snel werd het zo druk dat ik stopte met werken voor mijn vader", legt hij uit. 

Het bedrijf groeit hard. Drie jaar later, in 1999, heeft Van Zaal Transport al tien eigen wagens. Ook Natasja geeft haar oude baan op en gaat bij het transportbedrijf de administratie verzorgen. Ondertussen blijft de onderneming groeien. In 2002 wordt er grond aan de Poelweg in De Kwakel aangekocht. Daar wordt een kantoor gebouwd dat in 2003 af is. Het bedrijf heeft dan inmiddels twintig wagens en vijfendertig medewerkers, waaronder huidige werknemers Jan van der Leest en Nico Schouten.

Uitbreiding
Na de verhuizing zet de groei in rap tempo door. Naast transporteren, gaat Van Zaal Transport ook bedrijfsruimtes verhuren aan de Poelweg. En later start het bedrijf ook met warehousing. Potten - en schalenfabrikant Desch-EPLA (warehousing en transport) en Ranzijn Tuin & Dier (huur bedrijfsruimtes en transport) worden klant. 

Daarnaast opent Van Zaal depots op verschillende plaatsen in Nederland. In 2004 op de bloemenveiling in Aalsmeer en in 2006 volgt een depot op de veiling in Naaldwijk. Als in 2008 Van Zaal Transport naar aanleiding van vraag vanuit kwekers als eerste transporteur daghandel vanuit Venlo gaat uitrijden, openen zij ook een locatie bij Royal FloraHolland in Venlo. Wanneer deze veiling door een samenvoeging in 2010 verplaatst naar Herongen (Duitsland), opent het transportbedrijf ook daar een locatie. Het depot in Venlo blijft, maar verhuist naar het pand van FloraZON. Als de activiteiten in Noord-Brabant groeien, opent Van Zaal Transport in maart 2016 haar meest recente depot: Ammerzoden.

Gewaardeerd
Inmiddels is Van Zaal Transport uitgegroeid tot een gewaardeerd, middelgroot bedrijf in de transportwereld. Met zestig eigen trekkende eenheden rijdt de transporteur door heel Nederland, België en delen van Duitsland. Het aantal werknemers is flink gegroeid: van één in 1996 tot honderdtwintig vaste medewerkers in 2017. De visie van het bedrijf is nog altijd hetzelfde: meedenken met de klant. "Als bedrijf moet je blijven kijken waar de klant behoefte aan heeft en op basis daarvan innoveren, bijvoorbeeld op het gebied van automatisering", aldus Merijn.

Wil je meer weten over ons bedrijf? Kijk dan op de pagina 'Over ons'.